Romiečiams 1: 1-7
1 Paulius, Jėzaus Kristaus tarnas, pašauktas apaštalu,
išrinktas skelbti Dievo Evangeliją,
2 kurią Jis iš anksto pažadėjo per savo pranašus Šventuosiuose Raštuose,
3 apie Jo Sūnų, kūnu kilusį iš Dovydo palikuonių,
4 šventumo Dvasia per prisikėlimą iš numirusių pristatytą galingu Dievo Sūnumi, – Jėzų Kristų, mūsų Viešpatį.
5 Per Jį gavome malonę ir apaštalystę, kad Jo vardu padarytume klusnias tikėjimui visas tautas,
6 iš kurių ir jūs esate Jėzaus Kristaus pašaukti.
2 kurią Jis iš anksto pažadėjo per savo pranašus Šventuosiuose Raštuose,
3 apie Jo Sūnų, kūnu kilusį iš Dovydo palikuonių,
4 šventumo Dvasia per prisikėlimą iš numirusių pristatytą galingu Dievo Sūnumi, – Jėzų Kristų, mūsų Viešpatį.
5 Per Jį gavome malonę ir apaštalystę, kad Jo vardu padarytume klusnias tikėjimui visas tautas,
6 iš kurių ir jūs esate Jėzaus Kristaus pašaukti.
7 Visiems Dievo numylėtiesiems, esantiems Romoje,
pašauktiesiems šventiesiems: tebūna jums malonė bei ramybė nuo mūsų Dievo Tėvo
ir Viešpaties Jėzaus Kristaus!
Apie ką yra Evangelija?
„Apie
ką iš tikrųjų yra Evangelija?“ Pagalvokime, kiek mums, šiandien švenčiantiems
Velykas evangelikų bažnyčioje, yra svarbu žinoti atsakymą į šį klausimą.
Ką gi
apie tai manytų apaštalas Paulius – laiško Romiečiams, kurio pačią pradžią
pasirinkome šiandieniniam Dievo žodžio apmąstymui, autorius? Apskritai, jei mes
norime turėti labai glaustą ir aiškų Evangelijos išdėstymą, tai kaip tik tai ir
atrandame laiške Romiečiams. Galime visai teisingai pagalvoti, kad šis laiškas
– tai puiki priemonė parodyti Evangeliją tiems, kurie apie ją dar nieko nežino.
Tačiau pastebėkime vieną dalyką: apaštalas Paulius šią Evangelijos santrauką
adresuoja ne kam kitam, bet „visiems
Dievo numylėtiesiems, esantiems Romoje, pašauktiesiems šventiesiems“ (Rom.
1:7), taigi – Romos krikščionių bendruomenei. Šis faktas turėtų priversti mus
rimtai susimąstyti. Jei jau švenčiame Velykas atėję į bažnyčią, tikriausiai
taip pat laikome save krikščionimis ar bent jau krikščioniškos kultūros dalimi.
Bet ar tikrai žinome, apie ką yra krikščioniška Evangelija? Kaip matome,
apaštalas Paulius visai nesidrovėtų mums to priminti. Juk norint dalintis
„krikščioniškomis idėjomis“, reikia pirmiausia patiems gerai suprasti, apie ką
yra tas tikėjimas, kuriam save priskiriame. Taigi jau pačioje laiško Romiečiams
įžangoje skaitome, kad Dievo Evangelija yra ne apie kažką kitą, bet “apie Jo Sūnų, kūnu kilusį iš Dovydo
palikuonių, šventumo
Dvasia per prisikėlimą iš numirusių pristatytą galingu Dievo Sūnumi, – Jėzų
Kristų, mūsų Viešpatį“ (Rom. 1:3-4). Štai ir turime labai tiesų bei aiškų
atsakymą: Dievo Evangelija yra apie
Dievo Sūnų Jėzų Kristų, mūsų Viešpatį. Kaip šis atsakymas veikia mūsų tikėjimą
ir kaip jis gali pakeisti mūsų širdį bei mąstymą?
Pagalvokime
pirmiausia apie savo požiūrį į Šventuosius Raštus. Turbūt sutiksime, kad
daugelį Biblijos eilučių skaityti tikrai nėra lengva, ypač kai atsiverčiame
Senąjį Testamentą. Galvojame: o kas mums iš to? Yra gražių bei pamokančių
dalykų, tačiau žymiai dažniau susiduriame su žiaurumų kupinomis istorijomis,
šiuolaikiniam žmogui visiškai svetimomis tradicijomis, daugybe mūsų ausiai
keistai skambančių semitiškų vardų iš, regis, nežinia kam mums reikalingų
genealoginių linijų. Suprantame, kad ištikimai sekdami Senajame Testamente
užrašytais nurodymais (pavyzdžiui, viešai paaukoję kokį nors gyvuliuką ar
trinktelėję kokiam piktžodžiautojui akmeniu), netruktume atsidurti kalėjime
arba tam tikros paskirties specializuotoje ligoninėje. Tada, kad bent kažką
pasiimtume iš Biblijos, pradedame „atranką“: šitas dalykas man tinka, šitas ne,
šito galima laikytis, o šito jau nebeišeis („laikai nebe tie!”). Taigi,
padedami nuosavo proto ir vadinamosios laikmečio dvasios, praktiškai
susikuriame sau naują Bibliją. Deja, ši naujoji „Biblija“ ir yra niekas
daugiau, kaip tik mūsų proto ir laikmečio dvasios produktas, nelabai ką
bepridedantis prie mūsų pačių moralinės sistemos, o greičiau jai tarnaujantis. Patys
matome, kad Biblijai tokiu atveju paliekama tik simbolinė reikšmė, bet
klausiame: o argi gali būti kitaip – negi turėtume grįžti į senovinių aukų
laikus? Kai esame apimti tokių abejonių ir netikrumo, prisiminkime laiško Romiečiams
įžangą. Čia skaitome, kad Dievo Evangelija buvo per Dievo pranašus iš anksto
pažadėta Šventuosiuose Raštuose (Rom. 1:2), o pati Evangelija, kaip jau
atkreipėme dėmesį, yra apie Dievo Sūnų – apie Viešpatį Jėzų Kristų (Rom.
1:3-4). Vadinasi, ir visi Šventieji Raštai yra ne apie kažką kitą, bet apie Kristų,
apie Pateptąjį, apie Mesiją! Taigi aiškiai supraskime, kad Dievas mūsų prašo ne,
pavyzdžiui, aukoti kruviną auką pagal Mozės įstatymą, bet priimti Jėzų Kristų
kaip savo Viešpatį. Juk ir Mozė buvo tik Viešpaties pranašas: jo užrašyta
žmonijos ir Izraelio tautos pradžios istorija bei perduotos tradicijos kalba
mums apie tai, koks be galo gilus yra Dievo ir žmogaus konfliktas, kokia
neperžengiama praraja juos skiria (nuodėmingas žmogus nė artintis negali prie
šventojo Dievo be permaldavimo aukos!), tačiau taip pat iš Mozės raštų mes
matome, jog žmonija jau laukia iš savo tarpo to Vienintelio, Dievo pažadėto
Paveldėtojo (Pradžios 12:1-3, 15:1-4), kuriame bus palaimintos visos šiandien
dar bedieviškos tautos (Pradžios 18:17-19). Ir visos iš pirmo žvilgsnio
skirtingos bei įvairios Biblijos temos yra susijusios su šiuo Pažadėtuoju,
visos iš tikrųjų veda viena kryptimi. Dievo Žodis mums kalba apie tai, kodėl reikalingas
toks Dievo Žmogus, koks jis bus ir ką jis padarys, galiausiai – iš kur jo
laukti. Taigi, kas bus Mesijas? Ar tai bus Abraomas? Ar Abraomo sūnus Izaokas
(Pradžios 26:1-5)? Ar Izaoko sūnus Jokūbas, dar vadinamas Izraeliu (Pradžios
28:10-15, 35:9-12)? Ar Izraelio sūnus Judas (Pradžios 49:8-10)? Ar Judo
palikuonis Boozas iš Betliejaus (Rūtos 4:9-12)? Ar Boozo proanūkis, Jesės sūnus
Dovydas (1 Samuelio 16:1-13)? Ar Dovydo sūnus...? Senojo Testamento pranašai,
net ir tada, kai karaliaus Dovydo palikuonys jau buvo praradę žemišką Dovydo karalystę,
nesiliauja sakę: taip, tai bus vyras iš Dovydo giminės (pavyzdžiui, Ezechielio
37:22-25). O kuris? Ir Šventojo Rašto siužetas drauge su Dievo rankos vedama
Izraelio tautos istorija rutuliojasi toliau – viskas viena kryptimi, viskas
link pažadėtojo Mesijo.
Štai
dabar vėl stabtelkime ir pagalvokime, ką gi iš tikrųjų mes šiandien švenčiame. Jei
visi Dievo Šventieji Raštai kalba mums apie vieną Žmogų, tai suprantame, kad mums
ypatingai svarbu teisingai atpažinti tą žmogų. O kaip? Ar maža pasaulio istorijoje
regimai gerų, kilnių žmonių, ar maža didingų, įkvepiančių asmenybių, argi nėra
tokių, kurie nesavanaudiškai atidavė savo gyvybę dėl aukštesnio tikslo? Galų
gale, argi nebuvo tokių, kurie pasižymėjo paprasto žmogaus suvokimą
viršijančiomis keistomis galiomis? Kaip žinoti, kad Jėzus iš Nazareto nėra tik
vienas iš daugelio? Į tokias abejones apaštalas Paulius mums duoda labai
paprastą atsakymą: pasižiūrėkite į prisikėlimą! Būtent per prisikėlimą iš numirusių
Jėzus Kristus buvo pristatytas galingu Dievo Sūnumi (Romiečiams 1:4). Jis buvo pristatytas tokiu būdu, kad mes,
mirtingi žmonės, galėtume tiksliai jį atpažinti kaip pažadėtąjį Viešpatį iš Dovydo giminės. Juk mes, gyvendami
šiame kūne, puikiai suprantame, jog nė vienas žmogus, koks geras ar galingas
jis bebūtų, dar nepabėgo nuo to nuosprendžio, kurį Dievas kadaise ištarė Adomui: „Esi dulkė ir dulke vėl pavirsi“
(Pradžios 3:19). Ir neturėtume manyti, kad Biblijos veiksmas vyksta kažkokiame
fantastiškame pasaulyje, kur prisikėlimas yra savaime suprantamas dalykas. Ne! Žmonės,
kuriuos sutinkame Biblijos puslapiuose, buvo tokie pat žmonės kaip ir mes, iš
tokio paties kūno ir kraujo, ir mirtis jiems buvo tokia pat šiurpiai
neišvengiama realybė kaip ir mums. Pasižiūrėkime, pavyzdžiui, į pasakojimą apie
prisikėlimą, užrašytą Morkaus evangelijoje (16:1-8). Ką daro moterys, kurios
ateina patepti Jėzaus kūno, tačiau atranda tuščią kapą ir išgirsta iš angelo
apie Jėzaus prisikėlimą? Gal tikimės, kad jos iš karto labai apsidžiaugs? Ne,
jos reaguoja visiškai natūraliai, nes evangelijoje skaitome: „Jos skubiai išėjo ir nubėgo nuo kapo, nes
drebėjo ir buvo apstulbusios. Persigandusios jos niekam nieko nesakė“ (Morkaus
16:8). Argi mūsų reakcija būtų
kitokia? Argi mes, atėję aplankyti numirėlio ir atradę tuščią kapą bei, negana
to, pamatę keistą jaunuolį, stovėtume ir džiaugtumėmės? Manau, ir mes,
drebėdami bei apstulbę, visų pirma stengtumėmės atsidurti kuo toliau nuo tokios
vietos. Tai paprasta paprastų žmonių reakcija, akis į akį susidūrus su protu
nesuvokiama Dievo visagalybe. Ir tiems, kurie šiandien nori paneigti istorinį
Jėzaus prisikėlimą, iš esmės belieka tik vienas argumentas: „tiesiog taip
nebūna“. Žinoma, kad „taip nebūna“. Todėl Jėzaus prisikėlimas ir yra tarsi tas ryškus
antspaudas, kurį Dievas, peržengęs „taip nebūna“ ribą, galinga ranka uždėjo
tiek ant žmonijos istorijos, tiek ant Šventųjų Raštų, patvirtindamas: „Taip,
šitas tikrai yra mano Sūnus!“
Taigi
dar kartą apibendriname, jog Evangelija (ir visi Šventieji Raštai) yra apie
Jėzų Kristų, kuris per prisikėlimą iš numirusių, per tą istorinį įvykį, kurį
šiandien švenčiame, buvo mums pristatytas galingu Dievo Sūnumi. Argi tai
neskatina mūsų naujomis akimis pažvelgti į savo tikėjimą? Argi tai neskatina
mūsų su nauja viltimi priimti savo pašaukimą? Laiško Romiečiams įžangoje
Paulius, kreipdamas mūsų žvilgsnį į Kristų, primena, jog ir mes, kaip
krikščionys, esame šito Jėzaus Kristaus, Dievo Sūnaus, pašaukti (Romiečiams
1:6). O ką mes patys galvojame apie savo pašaukimą būti krikščionimis? Ar
tokiais save laikome tik todėl, kad gimėme krikščioniškoje šeimoje arba
aplinkoje? Ar tiesiog neprieštaraujame minčiai, jog krikščioniškas mąstymas yra
pranašesnis už kitas religines-filosofines-dorovines sistemas? Bet dabar juk
matome, jog krikščioniška Evangelija pirmiausia yra niekas kitas, bet
liudijimas apie Kristų – apie prisikėlusį ir amžinai gyvą Dievo Sūnų. Tik šis
liudijimas apsprendžia mūsų krikščionišką tapatybę, tik jame yra didžioji mūsų
pašaukimo viltis, kuria dalijamės ir kuria esame kviečiami džiaugtis
šiandieninėje Velykų šventėje: mūsų Viešpats gyvas, Jis tikrai prisikėlė!
2013 m.
Velykos, Kaunas
Puiku,gilu, išmąstyta!
AtsakytiPanaikinti